Kontorsergonomi

God ergonomi relateras som oftast till kontorsarbetsplatsen och handlar i stor grad om att anpassa arbetssituationen så att kroppen har det bra när man jobbar. Det är avgörande att ge kroppen möjlighet till att arbeta aktivt, naturligt och varierat.

Vi är alla olika...

Det är inte utan grund att vi enligt arbetsmiljölagen har skyldighet och rätt att anpassa arbetet och skaffa riktiga hjälpmedel. Vi är alla olika och behöver individuella anpassningar! Tar man inte förebyggandet på allvar kan konsekvenserna bli dyrbara  Hälsomässigt och ekonomiskt.

Det är lönsamt med aktiva arbetsplatser

Tillrättalägg (Anpassa) för mer aktiva arbetsplatser och minska den kostbara sjukfrånvaron! 

Enligt Sintef har sjukfrånvaron i Norge tyvärr varit stabil de senaste åren. Undersökningar gjorda av Sintef visar att en veckas sjukfrånvaro kostar företagen i genomsnitt 15 000 kronor i förlorad produktion och ökade kostnader. 

Med rätt anpassning och kvalitativa produkter som möjliggör en aktiv arbetsdag kan man minska sjukfrånvaron och undvika onödiga kostnader. 

Hur man undviker belastningsskador?

Många arbetar i onaturliga ställningar och upplever smärtor i hand, arm, rygg, nacke eller axlar. Smärtor över tid kan bli till mer omfattande skador. De mest kända är musarm och tennisarmbåge. Fysioterapeuten och den ergonomiska rådgivaren Mike Wilson ger dig goda råd för tillrättaläggandet av kontorsarbetsplatsen!

Nacke och Axlar

Därför får många människor obehag i nacke och axlar: Du har armarna i en framåtlutad position med tyngdpunkten för långt fram. Har du dessutom en liten skärm i fel läge och med dålig läsbarhet, kommer detta skapa spänningar i nacke och axlar. Spänningen leder också till dålig blodcirkulation.

Ryggsmärtor

Ryggsmärtor skylls på stillasittande och ensidiga positioner. “Goda ergonomiska” stolar ger inte den nödvändiga aktiviteten/belastningen ryggen behöver. Stödmuskulaturen blir dålig och skador kan lätt ske. Att sitta gott är bra men det bästa är att reducera sittiden.

Arm och hand

Fel och ensidigt användande av datamusen förorsakar det välkända problemet "musarm". Alla datoranvändare som använder mus stora delar av dagen stöter ofta på problemet. Problemet måste tas på allvar innan smärtan blir kronisk. 

Ben och hjärta

Vi får dålig rörlighet och sämre blodcirkulation (sliter på hjärtat) genom att sitta. Våra kroppar är till för att användas. Vi behöver belastning, inte avlastning! Våra ben behöver aktivitet för att upprätthålla rörlighet och styrka. När vi använder våra ben, pumpar benmuskulaturen blod till hjärtat och runt i kroppen. Ben i naturlig rörelse bidrar till att stimulera det mesta av kroppen, blodcirkulationen, hjärtat, balansen, matsmältningssystemet etc.

Relaterade produkter

ErgoSpace Asymetrisk underarmsstöd

Artikkel nr. 7595

890,-

Active Stand Combi, grå/orange

Artikkel nr. 99985

1 890,-

Active Sit Balans, konstläder svart/grå

Artikkel nr. B7202211

5 650,-

ErgoSpace Comfy ståmatta

Artikkel nr. 99915

790,-

Active Stand Combi, grå/svart

Artikkel nr. 99981

1 890,-

Active Stand Combi, grå/orange

Artikkel nr. 99985

1 890,-

Active Sit Balans, konstläder svart/grå

Artikkel nr. B7202211

5 650,-

ErgoSpace Comfy ståmatta

Artikkel nr. 99915

790,-

Active Stand Combi, grå/svart

Artikkel nr. 99981

1 890,-

Active Stand Combi, grå/orange

Artikkel nr. 99985

1 890,-

Active Sit Balans, konstläder svart/grå

Artikkel nr. B7202211

5 650,-
Till toppen